شرق اصفهان در جغرافیای احتمالات سرطانی/ پای خشکسالی در میان است

اصفهان – شیوع سرطان در شرق اصفهان که در ماه‌های اخیر یکی از بحث برانگیزترین موضوعات بود درحالی از سوی معاون‌درمان استان و فرماندار تکذیب شد که نماینده مردم اصفهان به جد این مسئله را تائید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، شیوع قابل تامل سرطان در منطقه ورزنه و مرگ و میر تعدادی از بیماران بر اثر سرطان زمانی مورد توجه رسانه‌های اصفهان قرار گرفت که حجت السلام احمد سالک، نماینده مردم اصفهان اصفهان در تذكری كتبی به وزیر بهداشت، خواستار دستور سریع برای بررسی وضعیت بهداشتی درمانی و پیشگیری از شیوع بیماری سرطان در شرق اصفهان شد.

سالک در توضیح بیشتر درباره این تذكر به وزیر بهداشت به رسانه‌ها اعلام کرد: آثار خشكسالی هفت ساله شرق اصفهان سبب بروز امراض مختلف از جمله سرطان شده است.

پس از طرح این موضوع و بررسی رسانه ای در این خصوص فرماندار اصفهان در مصاحبه های مختلف این موضوع را تکذیب کرد.

در این وادی تائید و تکذیب مقامات و سخنان ضد و نقیض آنها به سراغ مدیر مسئول برنامه کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رفتیم.

تغییر مدیریت ها در سطح مرکز بهداشت استان از عواملی است که نمی توان یک پروژه را به نتیجه رساند و هر مدیری در حوزه ریاست خود اولویت و توجه خود را روی پروژه خاصی قرار می‌دهد

مریم طباطبائیان درحالی از آمار تامل برانگیز سرطان در شهر ورزنه که در جوار شهر اصفهان قرار دارد خبر داد  که در این مورد به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه آمار سرطان در شهر ورزنه نسبت به آمار این بیماری در شهر اصفهان که در جوار هم قرار دارد تقریبا مشابه هم است اما به نسبت جمعیت و البته آمار بالای این بیماری نسبت به نائین قدری قابل تامل است.

وی با تائید چندین مورد از فوت بیماران سرطانی در منطقه ورزنه که بیشتر آنها را موارد تصادفی خواند، گفت: اگر به طور مثال در یک محله به طور اتفاقی چند مورد ابتلا یا فوتی داشته باشیم دال بر آن نیست که آن بیماری شیوع یافته بلکه نیاز به انجام یک کار علمی و پژوهشی است.

مدیر مسئول برنامه کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچون سایر مسئولان زمانی خبر از تشکیل کارگروه برای بررسی این موضوع را داد و از همه مهمتر تشکیل آن را منوط به اختصاص بودجه دانست که گویی باید اتفاقی رخ دهد تا مسئولان به فکر انجام کار علمی و آمارگیری در یک منطقه باشند.

البته این مقام مسئول در پاسخ به این شبهه گفت: تغییر مدیریت ها در سطح مرکز بهداشت استان از عواملی است که نمی توان یک پروژه را به نتیجه رساند و هر مدیری در حوزه ریاست خود اولویت و توجه خود را روی پروژه خاصی قرار می‌دهد.

طباطبائیان بهترین مرجع برای اولویت قرار دادن بررسی روی پرونده شیوع سرطان در ورزنه را  استانداری خواند و بیان داشت: تشکیل کارگروه  و آمارگیری و تحقیق میدانی روی این موضوع باید با دستور استانداری صورت گیرد و با اختصاص بودجه به نتیجه برسد.

البته این گفته مدیر مسئول برنامه کنترل سرطان مرکز بهداشت استان اصفهان در صورتی است که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جلسه‌ای که به صورت اختصاصی درمورد سرطان در ورزنه با حضور فرماندار اصفهان تشکیل شده بود، این بیماری در این منطقه را یک ادعای بی اساس خواند.

حمید رضا طلوعی در حالی در جلسه بررسی وضعیت سرطان در ورزنه از تعداد مبتلایان به سرطان در این منطقه خبر داد که اعلام این آمار را نتیجه بدست آوردن اطلاعات توسط دو تیم کارشناسی و پزشکان با مراجعه به درب منازل مردم و همچنین اطلاعات پایگاه ها و خانه های بهداشت دانست.

طبق گفته این مقام مسئول از سال ۸۹ تا امسال، ۸۱ نفر مبتلا به انواع سرطان در منطقه بن رود که شهر ورزنه در این منطقه قرار دارد، شناسایی شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: تحقیقی در دست انجام است که به محض رسیدن آمار آن ، نتایج انواع بیماری ها و از جمله سرطان به دلیل خشکسالی را در این منطقه رسانه ای خواهم کردوی ادامه داد: بر اساس این آمار پنج ساله از این تعداد ۳۷ نفر فوت کرده اند و ۴۴ نفر در قید حیات اند.

طلوعی گفت: بر اساس آمارهای بدست آمده میزان شیوع سرطان در ورزنه دارای نسبت ۹۳ در یکصد هزار نفر است در حالیکه این رقم در سطح کشور ۱۳۵، در استان اصفهان ۱۶۱ و در شهرستان اصفهان ۱۷۵ در یکصد هزار است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص و ثابت شد که میزان شیوع سرطان در شرق اصفهان حتی از متوسط کشوری و استانی نیز کمتر است.

در پی انتشار گفته های معاون درمان در رسانه ها با حجت الاسلام و المسلمین سالک، نماینده مردم اصفهان که برای نخستین بار پرده از شیوع سرطان در شهر ورزنه برداشت، مصاحبه کردیم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر برای بار دیگر شیوع سرطان در ورزنه را تائید و علت آن را خشکسالی و بارش کم باران در این منطقه عنوان کرد و گفت: تحقیقی در دست انجام است که به محض رسیدن آمار آن ، نتایج انواع بیماری ها و از جمله سرطان به دلیل خشکسالی را در این منطقه رسانه ای خواهم کرد.

شهرستان اصفهان بالاترین آمار بیماران سرطانی را در استان اصفهان دارد

وی با اعلام اینکه برای گفته های خود دلیل و مدرک دارم، گفت: تکذیب کردن شیوع سرطان در ورزنه از سوی معاون درمان که خود یک مرجع پزشکی است جای تامل دارد.

مدیرمسئول برنامه کنترل سرطان مرکز بهداشت استان اصفهان احتمالات شیوع سرطان در منطقه ورزنه را وجود گرد و غبار و ریزگردها دانست و بیان داشت: شهرستان اصفهان به خاطر آلودگی هوا بالاترین آمار مبتلایان به سرطان را نسبت به سایر شهرستان ها و نقاط  دیگر استان اصفهان دارد

استناد این نماینده مردم به خشکسالی و بارش کم باران در شیوع انواع بیماری ها و از جمله سرطان در ورزنه در صورتی است که شهر اصفهان نیز به همین دو عامل مبتلا است پس باید با شیوع سرطان در شهرستان اصفهان نیز مواجه باشیم.

در همین راستا مدیرمسئول برنامه کنترل سرطان مرکز بهداشت استان اصفهان طی مصاحبه ای که با خبرنگار مهر داشت احتمالات شیوع سرطان در منطقه ورزنه را وجود گرد و غبار و ریزگردها دانست و بیان داشت: شهرستان اصفهان به خاطر آلودگی هوا بالاترین آمار مبتلایان به سرطان را نسبت به سایر شهرستان ها و نقاط  دیگر استان اصفهان دارد.

این گفته مریم طباطبائیان به نوعی غیر مستقیم علل نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی را در خصوص تاثیر خشکسالی و بارش کم بر شیوع سرطان را تائید می کند.

طباطبائیان اعلام کرد: یکی دیگر از دلایل شیوع بالای سرطان در شهرستان اصفهان آدرس های غلطی است که بیماران در پرونده های خود ذکر کردند و درصد بالایی از بیماران که از سایر استان های همجوار از جمله شهرکرد و چهار محال بختیاری و غیره به بیمارستان سید الشهدای اصفهان مراجعه می کنند بعضا در پرونده های خود آدرس یکی از فامیل ها و آشنایان ساکن در اصفهان را قید می کنند.

وی گفت: بر همین اساس مقرر شده است که در آینده نزدیک بیماران را بر اساس شماره پرونده بیمه دسته بندی کنیم از سوی دیگر نیز بیماران مبتلا به سرطان در خوانسار و گلپایگان به تهران مراجعه می‌کنند در نائین به سمت یزد می روند و بخشی از بیماران سرطانی نیز به دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه می کنند به همین لحاظ احصا آمار دقیق از بیماران سرطانی استان اصفهان قدری با مشکل مواجه است.

بخش بن رود و شهر ورزنه از توابع شهرستان اصفهان و در جوار باتلاق بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان واقع است.

 

منبع : خبرگذاری مهر

Tagged as: , ,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *