۶ استارت‌آپ سفارش آنلاین غذا در ایران

پیشرفت تکنولوژی و گسترش اینترنت این اواخر به‌طور محسوسی قابل لمس است. این روند رو به جلو فرصت مناسبی برای شکل‌گیری و پیشرفت کسب‌وکارهای نوپا ایجاد کرده است تا سطح خدمات خود را بیش از پیش افزایش دهند. یکی از حوزه‌هایی که همواره مورد توجه مردم بوده سفارش غذا است. با توجه به ترافیک بسیار سنگین شهرهای بزرگ، رفتن به رستوران کم‌کم جذابیت خود را از دست داده است و اغلب ما ترجیح می‌دهیم در خانه خودمان باشیم و فارغ از هر ترافیک و آلودگی‌ و بدون دغدغه پیداکردن جای پارک غذایی را که دوست داریم در خانه میل کنیم. در همین راستا طی همین یکی دو سال اخیر چند شرکت بزرگ و استارت‌آپ‌های کوچک این امر را برای ما میسر کرده‌اند و مشتریان رستوران‌های متعدد می‌توانند بدون اینکه از خانه بیرون بروند غذای مورد علاقه‌شان را از رستورانی که می‌خواهند سفارش بدهند و در منزلشان تحویل بگیرند.

نکته جالب توجه این است که تقریبا بسیاری از رستوران‌های مهم با این استارت‌آپ‌ها همکاری می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا شما با هر سلیقه‌ای بتوانید غذایی را که دوست دارید سفارش دهید. یکی از کارهای سخت برای سفارش غذا، پیدا‌کردن شماره تلفن رستوران دلخواه است، حتی بعد از پیدا کردن شماره باید منتظر ماند و سفارش را برای مسئول رستوران توضیح داد و ممکن است سفارش شما آن لحظه موجود نباشد، اما با کمک این شرکت‌ها همه این مشکلات حل می‌شوند و شما به سادگی منوی بیشتر رستوران‌ها را در مقابلتان می‌بینید و از میان آنها انتخاب می‌کنید و غذای دلخواهتان را در منزل تحویل می‌گیرید. در ادامه ۶شرکت و استارت‌آپی را که در این حوزه فعالند را معرفی کنیم.

۱- زودفود

زودفود اولین شرکتی است که در حوزه سفارش آنلاین غذا فعالیت خود را شروع کرده است. این شرکت در سال ۱۳۸۸ آغاز به کار کرده است و در این مدت طرفداران زیادی نیز بین مردم ایران پيدا كرده است. از امکانات زودفود می‌توان به پیدا کردن رستوران‌های اطراف شما اشاره کرد. همچنین رستوران‌هایی که در شهر شما غذا را با تخفیف عرضه می‌کنند جداگانه مشخص شده است. با زودفود می‌توانید از ۱۸ شهر ایران غذا سفارش دهید. اگر هم ترجیح شما سفارش با موبایل است، زودفود هم برای اندرویدی‌ها و هم گوشی‌های دارای سیستم‌عامل آی‌اواس اپلیکیشن دارد. زودفود همچنین در صفحه اول وب‌سایت خود رستوران‌های پرفروش و پرطرفدار را هم جدا کرده است تا شما بتوانید راحت‌تر از میان آنها انتخاب کنید. یک ویژگی خوب زودفود این است که بعد از سفارش غذا می‌توانید به صورت آنلاین وضعیت سفارش  خود را پیگیری کنید و حتی زمان رسیدن غذا را ببینید و در صورتی که زمان مورد  نظر گذشته باشد با کلیک کردن روی یک لینک به زودفود اطلاع دهید تا وضعیت ارسال سفارش شما را پیگیری کند.

۲- ریحون

ریحون هم یکی از سرویس‌های پرسروصدای سفارش غذای آنلاین است که با شعار «زمونه عوض شده» فعالیت خود را آغاز کرده است. تمرکز بیشتر ریحون بر روی اپلیکیشن موبایل و تخفیف گرفتن از رستوران‌های مختلف تهران است. در صفحه «درباره‌ ما» ریحون تقریبا هیچ توضیحی نوشته نشده است و فقط نام رسمی شرکت را خواهید دید! از طرف دیگر نقطه قوت ریحون اپلیکیشن موبایل آن است. اپلیکیشن موبایل ریحون برنده بهترین اپلیکیشن سفارش غذا از جشنواره وب ایران شده است و این امر باعث شده تا تمرکز فعالیت این گروه روی اپلیکیشن آنها باشد. اگر صفحه اول وب‌سایت ریحون را ببینید برای همه غذاها از همه رستوران‌ها ۱۰ درصد تخفیف درنظر گرفته است که تمرکز این استارت‌آپ را روی تخفیف نشان می‌دهد. ریحون همچنین به ارایه کمپین‌های جنجالی معروف است برای روز سیزده بدر نیز تبلیغ ۹۰ درصدی خرید آنلاین غذا را تبلیغ کرد اما پس از مراجعه به سایت و وارد کردن ایمیل به مشترک گفته می‌شد که ۹۰ درصد تخفیف دروغ ۱۳ بوده است.

۳- ایزی‌پز

ایزی‌پز استارت‌آپی کمی متفاوت از بقیه است. ایزی‌پز به‌جای ارسال آنلاین غذا برای شما مواد اولیه را ارسال می‌کند. گاهی پیش می‌آید که شما نمی‌خواهید غذای رستوران‌ها را بخورید و حوصله آشپزی هم دارید ولی از طرفی دلتان می‌خواهد غذایی متفاوت از غذاهای معمولی که همیشه در خانه درست می‌کنید داشته باشید. ایزی‌پز انواع غذاهای متفاوت را در وب‌سایت خود دارد و به‌صورت دوره‌ای آنها را به‌روزرسانی می‌کند. پس از اینکه غذای مورد علاقه خود را انتخاب کردید این استارت‌آپ همه مواد اولیه آن را به صورت اندازه‌گیری شده و بسته‌بندی شده برای شما ارسال می‌کند، سپس شما با دستور پختی که همراه بسته فرستاده می‌شود خودتان شروع به آشپزی می‌کنید. یک نقطه ضعف ایزی‌پز می‌توان به نداشتن اپلیکیشن موبایل نسبت داد و شما مجبور هستید از طریق وب‌سایت غذا را سفارش دهید با این حال در چندین باری که ما از این سرویس سفارش دادیم به مشکل بزرگی برخورد نکردیم.

۴- چیلیوری

چیلیوری وب‌سایتی بسیار شبیه به زودفود دارد و تمرکز خود را بر مشتریان همیشگی‌اش گذاشته است. درواقع شاید شروع استفاده از چیلیوری جذابیتی نداشته باشد به این دلیل که چیلیوری به مشتریان قدیمی خود سرویس‌های متفاوتی مانند تخفیف ارائه می‌کند. چیلیوری هم در صفحه اول خود رستوران‌ها را به دو دسته برتر و پرمخاطب تقسیم کرده است. پس از سفارش غذا شما می‌توانید به رستورانی که از آن غذا تهیه کرده‌اید امتیاز بدهید و همچنین می‌توانید امتیازی را که مشتریان به این دو دسته داده‌اند مقابل اسم آنها ببینید. امکان دیگری که چیلیوری در وب‌سایت خود اضافه کرده است مکاتبه آنلاین با پشتیبانی است، این امکان در سایر رقبا به چشم نمی‌خورد البته مشخص است که این امکان خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد چون در زمان نوشتن گزارش آخرین فعالیت پشتیبانی مربوط به ۶ روز قبل بود. با این همه چیلیوری فعالیت زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارد و مرتبا در حال ارایه طرح‌ها و تخفیف‌های مختلف است.

۵- دلیون

این استارت‌آپ فعالیت خود را با صبحانه آغاز کرد و در مراحل بعد میان‌وعده و ناهار هم به آن اضافه کرده است. اگر اهل خوردن صبحانه هیجان‌انگیز هستید پیشنهاد می‌کنیم این سرویس را امتحان کنید. یکی از نکات جالب دلیون منوی واحد است، یعنی از هرجا که غذا سفارش بدهید منوها تغییر نمی‌کند به این دلیل که خود دلیون برای پخت غذاها دست به کار شده است. البته محله‌هایی که می‌توانید از آنها سفارش دهید بسیار محدود است و فعلا فقط ۹ محله در تهران امکان سفارش از این سرویس را دارند. یکی از نکات مثبت این سرویس اپلیکیشن بسیار خوب برای موبایل است که کاربران با آن به سادگی ارتباط برقرار می‌کنند و مهمترین چالش آن هم سرعت پایین گسترش این سرویس در شهر  است.

۶- دلینو

استارت‌آپ دلینو در آخرین ماه‌های سال گذشته کار خود را‌ آغاز کرده و یکی از نکات قوتش استفاده از عکسهای واقعی غذاهاست که دل کاربر را آب می‌آندازد اما ویژگی مهم دلینو که می‌تواند یک نقطه متمایز از دیگران باشد نرم‌افزار این شرکت است که در رستوران‌ها قرار دارد و سفارش شما مستقیما از طریق سایت در خود رستوران پرینت می‌شود و به همین دلیل برخلاف دیگر سرویس‌ها نیازی به تماس تلفنی یک شخص سوم از طرف سرویس آنلاین غذا با رستوران و احتمالا رخ دادن خطای انسانی و نداشتن غذا و… نیست. هر چند مشخص است این استارتاپ فعلا تمرکزش را روی UX و رابط کاربری گذاشته اما مهم‌ترین چالش این رستوران اضافه کردن رستورانهای بیشتر به لیست رستورانهای موجود است.

Tagged as:

1 thought on “۶ استارت‌آپ سفارش آنلاین غذا در ایران”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *