سقط ناخواسته جنین در زنان افزایش یافته است

به گزارش اصفهان بیدار؛ محبوبه والیانی افزود: تحقیق منسجم یا آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما گزارش ها و شواهد موجود نشان می دهد که میزان سقط خودبه خودی جنین بویژه در ماه های نخست بارداری افزایش یافته است.

این کارشناس ارشد مامایی ادامه داد: در این حالت در حالیکه مادر مراقبت های دوران بارداری را انجام می دهد و منتظر رشد فرزند خود است ناگهان دچار مشکلاتی مانند لکه بینی و خونریزی شده و جنین خودبه خود سقط می شود و هیچ عمد یا خواسته ای مبنی بر سقط جنین وجود ندارد.

والیانی گفت: افزایش اضطراب در میان زنان و مصرف غذاهای فوری (فست فود)، تن پروری و کم تحرکی، امواج پارازیت ها و تجهیزات الکترونیکی مانند تلفن همراه و آلودگی هوا را می توان از جمله دلایل افزایش سقط جنین عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای بررسی تاثیر امواج پارازیت ها نیاز به تحقیقات بیشتری است ، افزود: امواج تجهیزات الکترونیکی مانند تلفن همراه نیز منجر به تولید اسپرم ها و تخمک های ناکامل می شود.

این ماما توضیح داد: ممکن است زوجی، اسپرم یا تخمک های ناکامل داشته باشند و باروری اتفاق بیفتد در این صورت منجر به سقط جنین خواهد شد.

رییس جمعیت مامایی اصفهان گفت: اگر زنی دچار سقط جنین شد باید با مراجعه به پزشک متخصص تحت آزمایش های خون و نطفه قرار گیرد و اگر سقط مکرر داشت ابتدا شوهر او معاینه و پس از آن سیستم ایمنی بدن یا مواردی مانند اختلال خونی زن بررسی می شود.

این کارشناس ارشد مامائی همچنین نگهداری حیوانات خانگی در منزل را یکی از عوامل سقط جنین دانست و گفت: عفونت هایی از طریق این حیوانات بویژه گربه به زن منتقل و منجر به سقط مکرر می شود.

وی افزود: در مجموع تغییر سبک زندگی در زمینه های مختلف منجر به افزایش سقط خودبه خودی جنین شده است.

وی همچنین با اشاره به آمار سالانه ۲۲۰ هزار سقط جنین در کشور تصریح کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده ۱۲۰ هزار مورد از آن غیر قانونی است.

رییس جمعیت مامایی اصفهان افزود: از این ۱۲۰ هزار مورد سقط غیر قانونی تعدادی مربوط به بارداری های غیر شرعی و تعدادی مربوط به ناخواسته بودن بارداری و بر خلاف میل زوج است.

والیانی تصریح کرد: تعیین درصد سقط های خودبه خودی و ناخواسته جنین از میان همه موارد بسیار مشکل است چراکه ممکن است زنی به بیمارستان مراجعه و ادعا کند که ناخواسته دچار خونریزی شده در حالیکه در منزل برای او اتفاقی افتاده یا بطور عمد جنین خود را در معرض سقط قرار داده است.

به گفته این ماما، سقط های خودبه خودی و ناخواسته در دسته سقط های قانونی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه سقط های غیر قانونی به طور معمول در مراکز نامعتبر صورت می گیرد اظهار کرد: این مراکز، محیط جراحی مطلوبی ندارد یا در منزل شخصی است.

وی به استفاده از وسائل و مواد آلوده در این مراکز اشاره و بیان کرد: در برخی از این مراکز داروهایی در اختیار مردم قرار می دهند که در دامداری ها استفاده می شود و سلامت مادر را به خطر می اندازد.

وی اضافه کرد: در مواردی نیز در این مراکز با دستکاری رحم کاری می کنند که زن به خونریزی افتاده و سپس به بیمارستان مراجعه کند تا جنین سقط شود.

رییس جمعیت مامایی اصفهان گفت: با وجود همه تلاش های صورت گرفته شده برای حفظ شان و جایگاه ماماها در کشور در برخی موارد مشاهده می شود که در مباحث سقط غیر قانونی اسم و شغل ماما با چهره ای رعب انگیز و در کارهای خلاف مطرح می شود.

وی این موضوع را بیشتر در فیلم های سینمایی مشهود دانست و افزود: مکاتباتی با نهادهای فرهنگی در این زمینه انجام داده ایم تا این رویکرد اصلاح شود.

وی همچنین درباره بارداری های ناخواسته گفت: برای جلوگیری از این امر لازم است که آموزش های خوبی داده شود و برنامه تنظیم خانواده را به این سمت سوق داد.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی تیر امسال اعلام کرد که در طول سال ۲۲۰ هزار سقط جنین در کشور رخ می دهد که ۱۲۰ هزار مورد آن غیرقانونی است.

جمعیت مامایی اصفهان، شاخه ای از جمعیت مامایی ایران است که در سال ۱۳۶۹ تاسیس شد.

ماما، فردی است که مراقبت های دوران بارداری را انجام می دهد تا به مرحله زایمان برسد.
انتهای پیام

منبع:ایرنا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *